LANGKAH PELESTARIAN AKHLAK DI KALANGAN REMAJA

1. Langkah pelestarian akhlak di kalangan remaja perlu untuk mengatasi masalah keciciran moral yang menjadi penyebab kepada gejala sosial.

2. Antara langkah pelaksanaan pelestarian ialah membimbing dan memperkukuhkan budaya warisan Melayu dan peradaban agama ke dalam diri pelajar.

3. Pelajar dididik menghormati lawan gender, taraf usia dan hubungan mahram.

4. Pendidikan seks terkawal diperkenalkan kepada anak yang sudah akil baligh atau seawal umur 9 tahun supaya mereka mengerti seks bukan segala-galanya.

5. Kemudian dalam soal usia, pelajar dididik supaya bertindak sesuai dengan kematangan dan perbezaan usia dalam soal hormat-menghormati dan berkongsi fikiran.

6. Pelajar juga diajar cara bersosial yang betul menurut adab dan nilai manusiawi yang memerlukan mereka bergaul menurut batas-batas pergaulan yang sihat.

7. Langkah pelestarian akhlak ini memfokuskan kepada pelajar yang keciciran khususnya mereka yang telah melakukan salahlaku moral, dan umumnya kepada semua pelajar yang bernama remaja.

8. Kita perlu memanfaatkan ilmu yang ada untuk mengatasi atau menyelesaikan masalah yang ada.

9. Antara inisiatif yang boleh dilakukan oleh kerajaan ialah  menggembeleng usaha dan tenaga menyebarluaskan teori ilmu, tema, dasar atau tatacara akhlak kenegaraan Islam seperti malu, sabar, dermawan, pemurah, adil, sederhana, kasih sayang, tidak mementingkan diri dan mementingkan orang lain (rakyat didahulukan), tawakal, cekal, amanah, ikhlas, takwa, alim, warak, suka kebaikan dan sebagainya. Semarakkan majlis ilmu dan mengurangkan majlis hiburan yang melalaikan.

10. Memfokuskan agenda ke arah membina Negara berperadaban tinggi.