TRANSFORMASI ILMU DI MALAYSIA

Dunia Barat telah mengalami proses/musim transformasi (falsafah) ilmu sejak berkurun lama. Ia masih berjalan hingga sekarang dengan munculnya pelbagai alat teknologi seperti radio dan televisyen, hasil dari penemuan pelbagai teori dan ilmu berkenaan sains dan teknologi.

Malaysia tidak ketinggalan mengalami proses perubahan dalam aspek keilmuan sejak kedatangan Islam (Kesultanan Melayu Melaka) sehinggalah ke hari ini (Sains teknologi, Sains politik, Sains kemanusiaan, Ekonomi dan sebagainya)

Perkembangan ilmu di Malaysia (Tanah Melayu) berlaku secara tidak formal. Menurut sejarah, pada awalnya tiada sekolah atau sebarang institusi pendidikan. Tetapi selepas kedatangan Islam di Melaka, landskap atau persekitaran mula berubah. Masyarakat didedahkan dengan ilmu-ilmu Islam. Kemudian muncul pelbagai institusi pendidikan secara formal seperti pengajian di Istana dan pondok. Pada hari ini sekolah dan universiti adalah pusat perkembangan ilmu, di mana proses transformasi ilmu rancak berjalan.

Pada saya, transformasi ilmu adalah transformasi pengetahuan yang berada dalam minda dan dada kita. Kita dilahirkan dalam keadaan fitrah dan jahil, tidak mengetahui apa-apa. Kita dididik secara informal oleh kedua ibubapa dan dimasukkan ke sekolah. Di situ kita mengetahui banyak perkara. Ilmu dalam minda berkembang. Itulah saat transformasi ilmu yang pertama buat kita. Alam persekitaran dan masyarakat juga memberi banyak ilmu berguna buat kita. Ada ilmu yang baik dan berguna, ada juga ilmu yang tidak baik.

Tetapi apabila kita bercakap mengenai transformasi ilmu, apa yang kita maksudkan ialah sumber ilmu; apa yg kita lihat, dengar dan rasa menerusi pancaindera. Menerusi pendidikan formal dan bacaan luaslah kita mendapat ilmu yang berguna. Kita mengetahui kebenaran akan sejarah/peristiwa yang berlaku di dunia ini yang membawa kepada perkembangan ilmu, yang mana kita tidak mengetahui sebelumnya. Apa yang kita alami ialah kesedaran rasa dan pencerahan menerusi pancaindera. Sebilangan orang tidak didedahkan dengan ilmu, maka transformasi ilmu dalam mindanya tidak berlaku.

Tambahan pula, jika budaya belajar (learning culture) tidak menjadi uruf setempat, makin payah mewujudkan suasana transformasi ilmu dan tamadun baru. Uruf dalam bahasa arab bermaksud amalan ataupun percakapan sesuatu kaum yang menjadi kebiasaan – adat – mereka.

Berlainan di Barat (bukan untuk mengagungkan Barat tetapi memuji budaya baik yang berlangsung), learning culture begitu subur dan membiak. Orang di sana ramai yang terdiri daripada pada intelek dan cendekiawan. Masyarakat di sana gemar membaca, belajar, berfikir dan menyukai perkara-perkara yang baru. Oleh itu, transformasi ilmu dalam diri berlaku dengan rancak sekali. Berbeza di tempat kita, kita dibudayakan dengan politik "karut". Ramai yang terpedaya dengan dilema (masalah) alam politik yang tak kian sudah. Kepompong pemikiran terkongkong dalam dunia politik yang sempit sedangkan politik itu melibatkan soal kenegaraan dan kemasyarakatan yang luas, bukan soal masalah peribadi orang-orang yang tertentu sahaja. Lautan ilmu tak bertepi.

to be continued..